Підручники "Зарубіжна література"
Матеріали до уроків
Ернст-Теодор-Амадей Гофман "Лускунчик і Мишачий король"
Редьярд Кіплінг "Мауглі"
Ганс-Крістіан Андерсен "Снігова Королева"
Ганс-Крістіан Андерсен
Аудіокнига
Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури 5 клас НУШ (Н.Гиренко)
Про японську народну казку "Момотаро" (від японців)
Фольклор
Підручник "Зарубіжна література" О.Ніколенко
Брати Якоб і Вільгельм Грімм
Біографія братів Я. і В. Грімм
Перевір свої знання ТУТ
Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож)
Читати казку "Синдбад-Мореплавець"
Китайська народна казка "Пензлик Маляна"
План характеристики героя
Література ХХ-ХХІ століття
Роальд Дал "Чарлі і шоколадна фабрика"
Читати повість-казку Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
Презентація (Л.Юлдашева)
Позакласне читання
Аудіокнига" Машина для здійснення бажань , або Суботик повертається в суботу. Пауль Маар. 7 р. (1ч.)
Розвиток мовлення (письмово) "У колі добрих друзів"
Пам'ятка для написання твору
1.Ти маєш зрозуміти, про що ти повинен написати
(в цьому творі ти писатимеш про те, що добре мати друзів . Також ти можеш написати про те, що з друзями можна вигадувати безліч цікавих ігор, шукати пригоди, як це робили герої казок Туве Янсон).
2.Ти маєш зрозуміти, що твій твір має бути невеликого обсягу – приблизно до однієї сторінки аркуша зошита (1-0,5 сторінки).
3. Твій твір матиме три частини: зачин, основну частину і кінцівку
(у зачині ти розкажеш, що таке дружба і чому важливо мати друзів. Зверни увагу на особливості біографії Туве Янсон, яка мала багато братиків і сестричок, але всі вони жили дружно.
У основній частині ти маєш більш детально розкрити значення дружби і добрих друзів. Адже сама письменниця вигадувала історії про мумі-тролів, щоб світ ставав добрішим і людянішим. Можеш розповісти про друзів Мумі-троля, про їхні пригоди та стосунки.
Ну а в кінцівці ти маєш зробити висновок про те, що важливо мати друзів, і самому треба вміти бути справжнім другом, адже зі справжніми друзями ніколи не доведеться нудьгувати, з ними життя стає цікавішим і веселішим).
4. Уважно перечитай все, що написано вище і починай творити.
Читати казки Туве Янсон "Комета прилітає" та "Капелюх Чарівника"
Мультфільми: "Капелюх Чарівника" (радянський -1980 р.), "Весна в Долині Мумі-тролів" (японський), "Літо в Долині Мумі-тролів" (радянський 1981), "Осінь в Долині Мімі-тролів" (рад.)
Література ХХ-ХХІ століття
Позакласне читання
А.Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха»
Марина Цвєтаєва "Книжки в обкладинках червоних..."
Інтерактивний плакат. (Із сайту С.Гарної).
Льюїс Керролл "Аліса в країні Див"
Експрес-урок "Аліса в країні Див" Л.Керролл
Схема Лесі Сич
Матеріал з мережі
Позакласне читання
Анджела Нанетті "Мій дідусь був черешнею"
Елеонор Портер "Поліанна"
Буктрейлер "Поліанна"
Марк Твен "Пригоди Тома Соєра"
Біографія Марка Твена
Читати Марк Твен "Пригоди Тома Соєра"
Художній фільм "Пригоди Тома Соєра" 1 серія, 2 серія, 3 серія.
Матеріал Лесі Сич
Дистанційне навчання (листопад-грудень - 2020)
ТЕМА. Ернест Сетон-Томпсон. «Снап».
Читати текст оповідання "Снап" ТУТ
ТЕСТ 1
ТЕМА.Генріх Гейне. «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші.
Відеоряд до вірша "Задзвени із глибини.."
ТЕМА. Йоганн Вольфганг Гете. «Нічна пісня мандрівника». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
Вірш мовою оригіналу
ТЕМА. Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна».
ТЕМА. Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.
Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви твору
ЗАВДАННЯ
1.Розкажіть про духовні перетворення головного героя казки О. Уайльда (допомога на малюнках-схемах).
2.Напишіть твір-роздум на тему «Що таке справжня краса (за казкою О. Уайльда “Хлопчик-Зірка”)?» (7–9 речень).
ТЕМА. Оскар Уайльд . «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт твору.
ЗАВДАННЯ
ПЕРЕГЛЯНУТИ
Експресурок (із біографії письменника)
Перевір свої знання. Пройди тест.
ТЕМА. (ПЧ 2 ) Позакласне читання №1. Дж.Стронг. «Гармидер у школі». Система навчання описана в творі
ТЕМА: Ганс Крістіан Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик». Найкращі людські якості, які втілено в образі непохитного олов’яного солдатика.
ЗАВДАННЯ
1. Виписати цитати до характеристики олов'яного солдатика. Наприклад:
"двадцять п’ятий відрізнявся від своїх братів: у нього була тільки одна нога"; "на своїй одній нозі він стояв рівно й твердо, як решта на своїх двох"; "Він був теж непохитний на своїй одній нозі, і його очі й на мить не відривалися від неї" ...
2.Усна характеристика за планом:
1. Дані про героя ( з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?).
3. Вчинки героя.Як вони розкривають його внутрішній світ?
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення автора до свого героя.
8. Ваше ставлення до героя.
4.За бажанням, намалювати ілюстрацію до казки.
ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати статтю мультимедійного посібника, або в підручнику (сторінки 88-90).
2. Прочитати казку (підручник: сторінки 91-95).
3. Переглянути ілюстрації до казки та мультфільм.
4. Скласти й записати план казки "Непохитний олов'яний солдатик".
ТЕМА: О. С. Пушкін «Казка про рибалку та рибку». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна
ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати статтю мультимедійного посібника (та переглянути уривки з мультфільму), або в підручнику сторінки 84-85.
2. Ознайомитися зі змістом казки "Казка про рибалку та рибку" в перекладі та в оригіналі.
3. Виконати завдання за малюнками, записати в зошиті риси характеру героїв та SMS для героїв, за бажанням дібрати прислів'я:
ТЕМА: О.С.Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила". Уславлення народної казки.
ЗАВДАННЯ
1.Ознайомтеся з основними фактами біографії О.С.Пушкіна (Мультимедійний посібник)
2. Перегляньте мультфільм (Мультимедійний посібник)
3.Випишіть у робочий зошит казкових персонажів зі вступу до поеми "Руслан і Людмила".
5. Вивчіть напам'ять вступ до поеми "Руслан і Людмила" у перекладі чи мовою оригіналу (на вибір).
Анджела Нанетті "Мій дідусь був черешнею" (книга для читання онлайн)
Жанр фентезі
Буктрейлер "Чарлі і шоколадна фабрика"
Гра "Відгадай друзів Полліанни"
Буктрейлер "Поліанна"
Тема. Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна». Значення фантастичних елементів
Тема. Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна». Значення фантастичних елементів
Мета: ознайомити учнів з китайською народною казкою «Пензлик
Маляна»; розвивати вміння аналізувати
текст, характеризувати героя за його вчинками; виховувати почуття прекрасного.
Обладнання: текст казки, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: Життя дається на добрі справи
Прислів’я
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Актуалізація
опорних знань. Мотивація
Чи подобається вам малювати? Що ви любите і вмієте
малювати? А чи знаєте ви, до якого виду
мистецтва належить малювання? (Живопису)
Які ще види мистецтва ви знаєте? (Література,
музика, танці, кіно..) Яке значення
для людини має мистецтво? (Робить життя
людей цікавішим, щасливішим, духовно збагачує. Краса – це радість життя).
Мистецтво ще й виховує людину, викликає певні почуття,
змушує її хвилюватися. А створюють прекрасне люди, наділені особливим
талантом, - митці. Про мистецтво, його
значення для людей і розповідає китайська народна казка «Пензлик Маляна». (1-ий
слайд)
ІІ. Основна частина.
1.Слово вчителя.
Ми з вами продовжуємо знайомство з казками народів світу.
І сьогодні ми помандруємо до країни, в якій вперше винайдено було папір, а
також тканину – шовк. Це Китай. А чи
знаєте ви, що китайці пишуть не звичайними літерами, а ієрогліфами. Кожен
ієрогліф має певне значення (2-ий слайд). Живопис був одним із найпоширеніших
видів мистецтв в Древньому Китаї, а особливо малювання на тканині – шовкографія
(3-ій слайд).
2.Робота над
змістом казки.
- Пригадайте будову казки і скажіть, чи має зачин казка
«Пензлик Маляна»? Зачитайте його. (Жив
колись бідний хлопець на ім’я Малян)(4-ий слайд)
- З чого починається історія, і що ми дізнаємося про
головного героя? ( Малян, бідний хлопець,
мріє навчитися малювати. Просить пензлика у вчителя, але той виганяє його зі
школи. Малян вчиться малювати самотужки і без пензлика).
- З чого починається зав’язка казки, що змінилося в житті
Маляна? (Приснився дідусь, який подарував
Маляну чарівного пензлика).
- Як ви гадаєте, чому саме Малянові приснився дідусь? (Можливо, через те, що Малян дуже хотів
малювати, не зважаючи ні на що).
- Далі починається розвиток дії. Чому і як саме змінився
характер малюнків хлопця? (Хлопець, коли
побачив, що намальовані ним речі оживають,
почав малювати бідним селянам всілякий реманент).
3. Робота з
ілюстрацією до казки. (5-ий слайд)
- Що є центром малюнка? ( Птах - журавель)
- Яким чином
художник виокремив птаха? (Зобразив його
білим)
- Якого кольору загальне тло малюнка і який настрій він
створює? (Коричнево-червоне, похмурий ,
гнітючий, тривожний настрій)
- Спробуйте пояснити значення цієї ілюстрації до казки
про художника Маляна. (Життя Маляна
нелегке, про що свідчить червоний фон малюнка. Цей колір викликає почуття
тривоги й занепокоєння. Єдина радість у житті хлопця – це малювання. Його мрія
– навчитися малювати і цим дарувати радість іншим. Це й означає зображений
білий птах у центрі малюнка. Йому тяжко летіти, але все ж таки він летить. Так
і вжитті Маляна. У нього не було можливості вчитися малювати, але він не
зраджував свою мрію і став художником.)
4. Продовження
роботи над змістом казки.
- Для чого привели Маляна до маєтку поміщика? (Щоб Малян малював лише для нього)
- Що ви можете сказати про поміщика? Що свідчить про його
жорстокість? Як художник передав зухвалість, недобру вдачу поміщика? (6-ий слайд)(На ілюстрації зображений багато одягнений
чоловік, якого охороняють озброєні слуги . Він наставив руки, ніби хоче
загарбати все собі й схопити художника. Вираз обличчя говорить про те, що він
злий, жорстокий.) Що про це сказано в тексті? (За його наказом хлопця примушували малювати криком, погрозами, навіть
закрили до стайні «нехай померзне ночами, поголодує», «три доби не випускав
хлопця», «Злющий, мов сто чортів…наказав… убити хлопця»).
- Чому сталися казкові перетворення? ( Малян намалював собі грубку, щоб не померти
від холоду, і коржики, щоб не померти від голоду)
- Як Малян утік від поміщика? (Намалював драбину й вибрався із стайні, а далі помчав на коні, якого
теж собі намалював)
- Куди переселився Малян і як він там жив? (Залишивши рідне село, хлопець прибув до
міста. Жив тим, що продавав людям свої картини, а щоб вони не оживали, не
домальовував їх до кінця. Але одного разу, намалювавши журавля, краплина туші з
пензлика довершила малюнок і журавель ожив. Почувши про такі чудеса, імператор звелів
привести Маляна до палацу)
- Чому пензлик не слухався імператора? (Імператор хотів ще більше розбагатіти,
старався все робити тільки для себе. Він був злий і жадібний).
- Як закінчується
казка? (Перемогою добра. Імператор зі
своїми попутниками потонув)
5. Робота над
характеристикою казкових героїв.
- На які дві групи можна поділити героїв казки? (На тих, що живуть для інших, і тих, що
живуть для себе). Заповніть таблицю «Система образів» (7-ий слайд)
Позитивні: Малян
|
Негативні: учитель, поміщик, імператор
|
Ставлення персонажів до бідних
людей
|
|
Малює для інших: пташок, рибок; всілякий реманент
:плуг, мотику
альтруїст
|
Малюють і живуть для себе.
Імператор : купу золота, золоті цеглини
егоїсти
|
Авторське ставлення до героїв
|
|
Співчуває , захоплюється Маляном
|
Засуджує , зневажає
|
Ключові слова, що допомагають скласти характеристику
героїв
Малян ( «бідний
хлопець», «мріяв про те, щоб навчитися малювати», «не було в нього за що купити
пензлика», «йому ще дужче захотілося навчитися малювати», «цілісінькі дні
просиджував удома і малював селянам всілякий реманент», «Малян відповів, що не
буде малювати для поміщика», «полетіла стріла, і поміщик повалився з коня на
землю», «Малян, як і всі селяни, ненавидів імператора», «Малян все махав і
махав пензликом… Море заревло і перекинуло корабель. Імператор і його попутники
пішли на дно»).
Поміщик ( «жорстокий поміщик», «злющий, мов сто чортів», «звелів схопити і
привести хлопця», «загукав, наказав убити хлопця»).
Імператор («гнобить
людей, стягає з них непосильні податки», «спочатку намалював купу золота, проте
йому здалося, що цього мало», «намалював ще одну, потім ще..»).
Учитель («як
гаркне: - Злидар! Малювати, бачте, йому захотілося. Ану геть звідси! – і вигнав Маляна зі школи»).
-
Як розвивається
характер героя в результаті випробувань? Давайте зобразимо це схематично.
Справжній художник,
допомагає бідним, робить добро
|
Активний борець з
несправедливістю
|
Бідний хлопець,
злидень
|
(Із бідного хлопця
Малян перетворився на справжнього художника. Своїми малюнками приносив людям не
тільки радість, а й користь. Він творив добро, на відміну від учителя, який
малював тільки для себе і малюнки якого нікому не були потрібні. Поступово
Малян стає активним борцем з несправедливістю. Він не злякався погроз поміщика
і навіть самого імператора, не підкорився їх примхам, і обома розправився).
6. Визначення теми
та ідеї казки.
- Про кого розповідає казка? (Про Маляна, художника)
- Для кого створював свої малюнки Малян і з якою метою? (Для бідних людей, щоб допомогти їм, принести
добро, радість)
- Отже, якою буде тема казки? (Тема: розповідь про художника, який присвятив своє мистецтво людям)
- Визначте ідею (основну думку) твору. (Ідея: справжнє мистецтво повинно приносити
людям добро, радість; воно може бути зброєю в боротьбі з несправедливістю)
(8-ий слайд)
ІІІ. Підсумкова частина.
1.Заключна бесіда:
-
Чи сподобалася вам
китайська народна казка «Пензлик Маляна»? Чим?
-
Хто з дорослих
людей заздрить Малянові й чинить перепони мистецтву?
( Учитель, поміщик, імператор).
Чим відрізняється Малян від цих героїв казки? (Творить добро, не зраджує своєму покликанню)
-
До яких видів казок
належить казка «Пензлик Маляна» і чому? (Чарівних,
там є фантастичні перетворення, чарівні предмети, випробування героя, не вказано місце, де відбуваються події)
-
Яку роль відіграє в
казці пензлик? (Предмети, зображені ним
оживають, несуть радість і добро, якщо пензлик в добрих руках)
-
Що б ви намалювали
в першу чергу, якби у вас був чарівний пензлик?
-
Прочитайте епіграф.
Чого вчить нас казка «Пензлик Маляна»? (9-ий слайд)
2.Домашнє завдання:
1.Намалювати ілюстрації до казки.
2.Написати невеликий твір «Що б я намалював чарівним
пензликом?»
3. Скласти чарівну казку,художньо оформити її у вигляді
книжки. (10-ий слайд)
Змістовний і красивий урок.
ОтветитьУдалитьЩиро дякую.
ОтветитьУдалить