8 клас

Підручник "Зарубіжна література" О.Ніколенко


Гомер "Іліада"














Античність
































          










Література ХХ-ХХІ століття

Маркус Зузак "Книжкова злодюжка"






Ульф Старк "Диваки і зануди"



Читати Ульф Старк "Диваки і зануди" (уривок українською мовою)



Барбара Космовська «Буба», «Буба: мертвий сезон»

Прочитати романи Барбари Космовської "Буба",  "Буба: мертвий сезон"








Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"

Презентація життя і творчості Річарда Баха

Буктрейлер до твору

Читати Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"














Антуан де Сент-Екзюпері "Маленький принц"













Класицизм


Мольєр "Міщанин-шляхтич"










Засоби комічного (гра)



Спектакль "Міщанин-шляхтич" 1 частина2 частина.


Проблеми твору випишіть із хмарки слів (матеріал з блогу О.В.Гвоздікової)




Джонн Донн. «Священні сонети»

Луїс де Гонгора-і-Арготе "Галерник"




Бароко











ПЧ В.Шекспір "Гамлет"

Вільям Шекспір. Трагедія  "Гамлет" (стислий переказ)

Переказ трагедії "Гамлет" 

Вільям Шекспір




Схема О.Залізницької




















В.Шекспір "Ромео і Джульєтта" (матеріали до вивчення твору)









Мігель де Сервантес "Дон Кіхот"


Буктрейлер до роману Сервантеса "Дон Кіхот"














Франческо Петрарка. Сонети











Данте Аліг'єрі 




Дистанційне навчання (листопад - 2020)




Перевіряємо свої знання з теми "Середньовіччя" - ТЕСТ
Інтерактивна вправа "Автор та назва твору"
Інтерактивна вправа "Жанри творів"

ТЕМА. Ду Фу. «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття». Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи,  символи в ліриці митця. 


ТЕМА. Лі Бо. «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.











Допомога учням тут.

ТЕМА.Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході




ТЕМА. Публій Овідій Назон. Життя та творчість поета. Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях»




ТЕМА. Квінт Горацій Флакк«До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії

Про Горація



Допомога учню тут.



ТЕМА. Образ Енея та його значення в композиції твору. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. 


Тест на знання змісту "Енеїди" Вергілія.

ТЕМА. Давньоримська література. «Золота доба» давньоримської літератури.

Публій Вергілій Марон

Поема Вергілія «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея — засновника Рима. Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. 

ЗАВДАННЯ
2. Опрацювати сторінки підручника 86 - 93.
3.Переглянути відеопрезентації про життєвий і творчий шлях Вергілія:
6. Виписати цитати до образу Енея (з уривків поеми в підручнику (сторінки 94-102), або з повної версії поеми "Енеїда").


Л.Сич

ТЕМАЕсхіл «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви,  свободи.

 ЗАВДАННЯ
1.Накреслити в робочому зошиті таблицю "Порівняльна характеристика Прометея та Зевса" (допомога ТУТ)
2. Трагедія Есхіла "Прометей закутий" у запитаннях і відповідях.

ТЕМАДавньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві.  Есхіл. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. «Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії

ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати матеріал підручника ст. 75-85.
2.Переглянути відео про Давньогрецький театр
3.Прочитати трагедію Есхіла "Прометей закутий".
5.Виписати з трагедії цитати про Прометея та Зевса.


ТЕМА. Сапфо. «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.



ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати матеріал підручника, сторінки 73-75.
3. Переглянути  відео:  Біографія Сапфо
4. Охарактеризувати ліричну героїню вірша.. "До Афродіти" (з використанням рядків із вірша).
5. На допомогу учням: Сапфо у запитаннях і відповідях.(Л.Сич)


ТЕМА. Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.

Тіртей «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя.

ЗАВДАННЯ






Театр Давньої Греції

Поеми Гомера

Фрагменти тексту "Енеїди" Вергілія у перекладі Миколи Зерова




  БАРОКО

АНТИЧНІСТЬ

Лекція про Ромео і Джульєтту


Тест за поемою Гомера "Іліада"

Інтерактивна гра  (І семестр)

Про Давню Грецію за 18 хв.
Презентація "Річард Бах і його твір "Чайка Джонатан Лівінгстон"


Про "Бубу" Барбари Космовської

Буктрейлер за твором У.Старк "Диваки і зануди"

Ульф Старк "Диваки і зануди" (читати онлайн)

Біографія Антуана де Сент-Екзюпері


Біографія Мігеля Сервантеса (відеопрезентація)

Історія кохання Петрарки і Лаури (відеопрезентація)

Біографія Франческо Петрарки (відео)

Відродження (відеопрезентація)

Біографія Данте Аліг'єрі (відео)

Про "Божественну комедію" Данте (відеопрезентація)

"Пісня про Роланда" (аудіокнига)

Хрестоматійні тексти "Священні книги людства" (журнал ЗЛ, О.Гузь)
   
Пам'ятники Маленькому Принцу.

Матеріали до уроку (Вергілій "Енеїда")
Календарно-тематичне планування із зарубіжної літератури 8 клас

Календарне планування із зарубіжної літератури (автор А.Химинець)

Підручник "Зарубіжна література"  для 8 класу (автори О.Слободянюк, Є.Волощук)

Підручник "Зарубіжна література" видавництва "Основа"за новою програмою

Аудіокнига Р.Бах "Чайка по імені Джонатан Лівінгстон"
Уривок з фільму "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Буктрейлер до твору Р.Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Бібліоглобус

Художня культура (уривок з опери "Аїда"
Презентація "Культура Давнього Риму"
Архітектура Давнього Риму

Урок зарубіжної літератури

Тема. Особливості долі середньовічного поета. Життя Лі Бо як ідеал служіння мистецтву. Творчість Лі Бо – вершина китайської лірики»
Мета: ознайомити восьмикласників з особливостями розвитку середньовічної китайської культури, зокрема із своєрідністю китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо; дослідити епоху, у яку жив і творив Лі Бо; допомогти зрозуміти особливості східної поезії, з’ясувати роль принципів художнього паралелізму в смисловому навантаженні віршів; здійснити аналітичне дослідження поезій Лі Бо «Входжу в річку..», «Печаль на яшмовому ґанку», розкривши їх смислове навантаження, несподіваність поетичних асоціацій;  сприяти розвиткові емоційних почуттів, мотивації навчальної та самоосвітньої діяльності; стимулювати інтерес до творчості; виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок.
Обладнання: переклади поезії Лі Бо українською; презентація; аудіозапис віршів; портрети Лі Бо.
(Урок розроблено з використанням підручника для 8 класу «Зарубіжна література» за ред. Н.Півнюк)
Вы бросали в нас цветами
                                                           Незнакомого искусства,
                                                                  Непонятными словами
                                                                    Опьяняя наши чувства.
Н.Гумилёв
Хід уроку
І.Вступна частина
1) Організаційний момент
2) Актуалізація опорних знань.
-Які асоціативні образи виникають у вас, коли йдеться про Середньовіччя? (Собори, рицарі, турніри, Карл Великий, Київська Русь, Жанна Дарк…)
-Назвіть межі Середньовіччя. (V – ХV ст.., 476 р.)
-Літератури яких народів пережили в цей період розквіт? (арабська, іранська, китайська, японська, Провансу і Київської Русі)
-Назвіть головні ознаки доби Середньовіччя. (Особлива роль релігії і церкви,розвиток рицарської і міської літератур, анонімність та ін..)
2) Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.(слайд №1)
Слово вчителя.  З уроків всесвітньої історії вам відомо, як неднозначно оцінювали епоху Середньовіччя вчені. Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати для себе, яким же було Слово за доби Середньовіччя, чи дійсно це були століття темряви і чи були ці часи осяяні світлом? Спробуємо доторкнутися до такої незрозумілої і водночас привабливої культури Середньовічного Китаю.
У середні віки деякі народи пережили «золотий вік» своєї літератури, зокрема й китайська література, що стала художньо-образним відгуком на філософсько-релігійні вчення, посіла чільне місце у своїй  культурі Далекого Сходу.
Китайське прислів’я зауважує: «Мало побачить той, хто дивиться на небо з колодязя». Під колодязем, окрім іншого, розумілася й обмеженість людини звичками, традиціями, суспільними правилами, різними дріб’язковими справами, що не залишають часу для головного. Тому стародавні поети та мудреці (часто мудрець був поетом і навпаки) залишали на деякий час, а то й назавжди, свій дім і вирушали в мандри, оселялися в горах, подалі від людей. Природа ставала їм рідною домівкою, а дахом над головою був неозорий
світ Космосу.
Тож сьогодні на уроці ми з вами спробуємо здійснити подорож до Китаю, щоб познайомитися з творчістю поета, який разом із наставником-даосом вирушив у мандри, жив у горах; дослідити його поетичну спадщину, визначивши роль поета в розвитку китайської та світової літератури.

3) Робота з епіграфом. (слайд №2)
Наше завдання на уроці зрозуміти, як розвивалася культура Китаю, усвідомити, чому для європейців це було втаємничене, незрозуміле мистецтво (як говорив відомий російський поет , один із перекладачів китайської лірики: «цветами незнакомого искусства»), чим саме володіє особлива китайська поезія, що справляє незабутні враження на читачів не лише свого регіону, але й на людей, далеких від світобачення Сходу, в чому секрет її «сп’янілого» впливу  саме на почуття.
ІІ. Основна частина.
1.Слово вчителя. Своєрідною візитною карткою входження в китайську поезію для нас буде творчий спадок видатного поета епохи Тан Лі Бо.
2.Бесіда. (слайд №3,4)
-Що вам відомо про Китай з уроків icтоpiї? (Має відомий китайський мур, велика кількість населення…)
- Пригадайте, як називали свою країну китайці? (Піднебесною)
-Кого в Китаї називали «сином Неба»? (імператора)
-Які винаходи подарували китайці людству? (папір)
-У чому особливості релігйного життя китайців? (В Китаї співіснували три pелігії: буддизм, конфуціанство та даосизм).


Коротке повідомлення учня про конфуціанство і даосизм. (слайд №5)
Тогочасна китайська освіта підпорядковувалася традиціям релігійного вчення, яке за іменем мислителя Конфуція отримало назву конфуціанство. Головне поняття цієї філософії — «жень» («гуманіст»). Це збірка морально-етичних правил, якими слід керуватися в житті. Конфуціанство вимагало беззастережної покори молодшого старшому, біднішого багатшому, службовця начальнику.
 Іншою філософією та релігією був даосизм. Ієрогліф «дао» перекладається з китайської як «шлях» або «закон», «правило».
Філософія даосизму бере свій початок у ІV–ІІІ ст. до н. е., коли з’явилися книги «Лаоцзи» і «Чжуан-цзи». У цих філософських працях природа і суспільство розглядались як протилежні і навіть ворожі одне одному явища, лунав заклик повернутися до природного життя. Трактат «Лао-цзи» стверджував, що дао — таємнича цілісність Усесвіту, яку не можна пізнати розумом, виразити словом, а можна лише осягнути душею.

Повідомлення учня про правління династії  Тан. (слайд №6,7)
Початок високорозвиненій цивілізації в Китаї поклало правління династії Тан, що тривало майже триста років (618–907). У процесі об’єднання окремих ворогуючих поміж собою князівств була утворена могутня Танська держава, столицею якої стало місто з мільйонним населенням Чань-ань, де знаходилася резиденція імператора.
Перші правителі Танської держави дбали про розвиток країни, роздали чимало земель селянам, обмежили владу крупних поміщиків, сприяли активізації торгівлі. Країна зажила мирним і відносно спокійним життям.
Правителі опікувалися розвитком науки і мистецтва. У великі міста приїздили талановиті письменники, художники, архітектори, їх усіляко підтримували можновладці, і тому Танська держава розквітла в нових архітектурних ансамблях і здобула світове визнання декоративними виробами, живописними шедеврами, книжками. У VІІ ст. у Китаї був винайдений ксилографічний спосіб книгодрукування, який уже в ХІ ст. було замінено друкуванням розбірним шрифтом. Завдяки цьому винаходу друкувалися не лише державні укази та буддистські тексти, а й збірки віршів та новел. У той час існувала система іспитів на посади державних чиновників. Це давало можливість залучати до керівництва країною не тільки людей із вищих верств суспільства, а й здібних землевласників, які представляли середні й нижчі класи,— найбільш численний прошарок населення, за рахунок праці якого збагачувалася держава. Щоб обійняти певну посаду, треба було виявити не лише спеціальні знання, а й обізнаність у царині філософії, поезії, мистецтва й каліграфії. Ці вимоги були пов’язані з уявленнями древніх китайців про духовне призначення людини.
3.Самостійна робота з підручником. (слайд №8)
Прочитати статтю про Лi Бо на ст. 176-178.
4.Бесіда за змістом статті:
-Що в перекладі з китайської означає ім'я поета? («біла слива»)
-Яку характеристику давали   Лi Бо сучасники? Чому?    («Безсмертний, скинутий з небес», уявлення про небесне походження поезії)
-Де провів дитинство та юність Лi Бо? ( в провінції Сичуань)
-До якої філософії схилявся поет - конфуціанства чи даосизму? (даосизму ( Лі Бо не сприйняв конфуціанство через його обмеження людської свободи, поет прагнув не покори, а пізнання. Тому пішов за вчителем-даосом, який розповідав Лі, що людина — частка Всесвіту, що людина і природа — єдине ціле, підпорядковане дао — загальному законові. Пізнати дао —шлях природи — призначення вільної людини, бо це і її шлях також.))
-Що означає даоський термін «сяоло»? («володіти великою духовною свободою»)
-Який обсяг поетичної спадщини Лi Бо? (900 вiршів)
Зверніть увагу на портрет поета, вміщений у підручнику. Що ж становило
вищу сутність для китайського поета? (Внутрішній світ, а не зовнішня
оболонка)
Найулюбленішою темою віршів у Лi Бо була природа. (слайд №9)
5.Слухання грамзапису фонохрестоматії  (підручники закриті) вірша Лі Бо «Входжу в річку».
Бесіда:
-Які почуття викликав у вас вірш Лi Бо?
-Які образи вам здалися найвиразнішими?
-Яку картину ви уявили?
Повторне читання учнем віршa «Входжу в piчкy».
Читання віршa мовчки всімa учнями.
Бесіда за змістом прочитаного з елементами аналітичного аналізу.
-Які переживання притаманні ліричному гepoєвi? (Сум, надія, хвилювання)
-Поміркуйте, ліричний герой вipшa «Входжу в piчкy» відчуває до себе ворожість cвітy природи чи ycвiдoмлює своє єднання з нею?
-У чому ви бачите багатство й свіжість асоціацій у вipшi? (Перлини на пелюстках, шовкові хмари)
-Які образи належать до світу людини, а які до cвiтy природи? (Учні записують на дошці)
-У якому співвідношенні знаходяться художні світи цієї поезії? Їx можна вважати протиставленими чи зіставленими? Чому? (Малювання схеми на дошці)
-Поміркуйте, чого шукає ліричний герой, увійшовши у води осінньої ріки? (Спогади, гармонію; навіть не помітила, що замочила панчішки)
-У чому, по-вашому, полягає «дивність цієї години»? (Життя - краса)
-До кого звернені думки ліричного героя? Яким настроєм вони сповнені?
-Наведіть приклади «пapaлeлiзмy» у віршi Лi Бо «Входжу в piчкy». В чому їx оригінальність? (Характерною особливістю китайської поезії того часу є психологічний паралелізм — паралельне зображення природи і почуттів людини. Китайські поети знаходили в природі асоціації душевному стану, водночас природа давала поштовх їхньому натхненню, розвитку
думки й ліричним переживанням.)
9.Читання учнями вірша «Печаль на яшмовому ґанку» спочатку про себе, а потім вголос, дотримуючись правил виразного читання.
Словникова робота (На слайді №10 записані слова i їx значення).
Ґанок - прибудова з площадкою i схщцями ( інодi з покрівлею) при вході до будинку.
Яшма - осадова гірська порода, яка складається з дрібних зерен кварцу червоного, cipoгo, зеленого; використовується як декоративний камінь i для художніх виробів.
Бовваніти - бути видним здаля ( про те, що стоїтъ, здіймається над чимось); виднітися, видніти, вимальовуватися, маячити, даленіти.
10.Аналіз віршa.
-Який настрій поезії? (сумний)
-Про що йдеться у віршi? Зверніть увагу на назву поезії.(Про печаль)
-Визначте місцезнаходження ліричного героя у віршi. Доведіть, що в контексті воно змінюється.
-Як ви гадаете, чому вірш має саме таку назву? До якого iз світів належить образ печалі?
-Чи можна назвати його центральним образом вiршa? Чому?
-Які епітети використовує автор, яю метафори?
-Чи можна переживання печалі вважати однією сходинкою на шляху до «дао»?
-Що бачить ліричний герой i чому саме це бачить?
-Про які відповідності у стані людини i природи говорить вам вірш «Печаль на яшмовому ґанку»?
-На думку дослідників поезії Лі Бо, вірш «Печаль на яшмовому ґанку» сповнений елегійних мотивів. Згадайте, що таке елегія? (Ліричний вірш, у якому виражаються настрої журби, смутку, що породжені соціальною несправедливістю, особистим горем). Згадайте жанрові особливості елегії та знайдіть їx у віршi Лi Бо.
-Спробуйте схематично відтворити зв'язок художніх світів у віршi Лi Бо «Печаль на яшмовому ґанку». (Складання схеми. Додаток №1)
-Чим, по вашому, є образ яшмового ґанку у вірші? (Можливо, межею між світами, але ця межа умовна, бо герой швидко її долає)
-Який iз світів для ліричного героя є «своїм», а який «чужий» - зовнішній світ за «яшмовим ґанком» чи внутрішній світ? Чому ви так вважаете?
III. Підсумкова частина
1 .Підсумкова бесіда.
-Що нового для себе ви відкрили на уроці?
-Які, на ваш погляд, характерні риси стилю Лi Бо? (Виразність, символічність, образність, химерність, складність поетичних образів, надмірна деталізація)
Закінчити речення:  (слайд №11) «Лi Бо жив у горах далеко від людей, тому що...», «Ліричний герой поезії Лi Бо - людина, яка...»
Складіть сенкан «Лi Бо»
 Лі Бо
Безсмертний, вишуканий;
Мандрує, розмірковує, пише;
Лаконічно передав безмежжя природи
Майстер
2.Домашнє завдання. (слайд №12)
1)Вміти виразно читати й аналізувати віршi Лi Бо.
2)Намалювати acціативнy картину до одного з віршів.
3) Дослідницька робота. Завдання: Порівняти світоглядні концепції Лі Бо та українського поета і філософа Г. Сковороди і подати у вигляді діалогу.
4)Читати поезії Ду Фу.
З.Оцінювання.



Комментариев нет:

Отправить комментарий