10 клас

Презентація до першого уроку зарубіжної літератури у 10 класі

Електронний додаток до підручника 10 класу

Інтерактивна карта подорожей Одіссея

 Буктрейлер до "Божественної комедії" Данте Аліг'єрі

Електронний підручник із зарубіжної літератури (О.Ісаєва, Ж.Клименко, Мельник)

Матеріали до уроків зарубіжної літератури у 10 класі

Твори для читання у 10 класі

Відеопрезентація біографії Оскара Уальда

Аудіокнига Оскар Уайльд "Портрет Доріана Грея"

Відеопрезентація біографії Еміля Золя

Про твір Еміля Золя "Кар'єра Ругонів"

Біографія Оноре де Бальзака (відеопрезентація)

Екранізація повісті О.де Бальзака "Гобсек"


Біографія Стендаля (відеопрезентація)

Біографія Стендаля (відепрезентація українською мовою)


   Стендаль "Червоне і чорне" (аудіокнига)

Стендаль "Червоне і чорне" (екранізація )

Буктрейлер до роману Стендаля "Червоне і чорне"


Буктрейлер за романом Еміля Золя "Кар'єра Ругонів"



Артюр Рембо (відеопрезентація біографії)

Шарль Бодлер "Падло" (мова оригіналу)




Екранізація роману Ч.Діккенса "Олівер Твіст"

Стендаль "Червоне і чорне" (екранізація ч.ІІ)

Еміль Золя "Кар'єра Ругонів" (скорочено)



 Діаманта

Правила написання діаманти  
1 рядок - іменник, який розкриває про що йдеться;
2 рядок – два прикметники, що характеризують головну думку;
3 рядок – три дієприкметники, що характеризують дії, пов’язані з темою;
4 рядок – чотири іменники, що виражають асоціації до теми;
5 рядок – три дієприкметники, що характеризують зворотні (дзеркальні дії);
6 рядок – два прикметники, що з протилежного боку характеризують тему;
7 рядок – один іменник, що є антитезою до теми.

КУБУВАННЯ
Алгоритм  складання:
1.    Опишіть це ...
2.    Засоціюйте це ...
3.    Порівняйте це ...
4.    Проаналізуйте це ...
5.    Знайдіть аргументи «за» і «проти».
6.    Застосуйте це...
Приклад  кубування
Козаки
1.  Козаки – воїни, які понад 300 років були охоронцями нашої землі.
2. Козаки – музика литаврів, гамір, сміх, галас, дотепні вислови, вершники на
конях, бій, блиск шабель, музика бою, свист куль, перемога, високі кургани,
насипані шапками.
3.  Неначе лавина в горах, яку ніщо не здатне спинити.
   (Неначе героїчна пісня, недоспівана, яку судилося проспівувати нам: вічна загадка таємниці героя-воїна).
4. З пісні; степу; дотепного гумору; іскристого сміху; віри в Бога; любові до Батьківщини; з  клятви, даної другу; з пам'яті нащадків; з віри в перемогу; з відданості Україні.
5.                «За»                                                             «Проти»
    Найсміливіші захисники                            Жорстокість, яка викликана
  України, яких не забудуть                                       тією епохою.
                 нащадки.
6. Вивчити історію, наблизитися до розгадки національного духу народу.
 
ДАЙМОНД

    Даймонд – творча  робота, семирядковий вірш.
                                                         Алгоритм складання:
Перший та останній рядки – іменники-антоніми.
Другий рядок  – 2 прикметника чи дієприкметника, що відносяться до першого іменника.
Третій рядок – 3 дієслова, що відносяться також до першого іменника.
Четвертий рядок – два протилежних за змістом непоширених речення, в якості підметів виступають іменники з першого та останнього рядків.
П'ятий та шостий рядки – дзеркально повторюють 2-ий та 3-ій, тільки відносяться вже до останнього іменника.
Приклад  даймонда
День
Ясний, світлий
Тішить, хвилює, бадьорить.
День світлий. Ніч темна.
Тужить, спустошує, заколисує
Похмура, темна

Ніч.

СЕНКАН
Алгоритм створення синкану – невеличкого твору
-характеристики героя літературного твору або явища

1-й рядок – ім’я героя;
2-й – визначальні слова, що характеризують героя;
3-й – стан героя, його дії;
4-й – фраза (слово), що свідчать про авторське ставлення до героя;

5-й – оціночний контекстуальний синонім до першого рядка.



Тема. Зіставлення образів Фані Мальво й Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій повісті
Мета: дослідити багатогранність та психологічну неоднозначність образів повісті О. де Бальзака «Гобсек»; поглибити вміння учнів порівнювати художні образи; розвивати навички аналізу художнього твору, дослідницькі навички, творчу уяву; виховувати свідоме ставлення до життя, повагу до людини та її проблем.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Обладнання : підручники, хрестоматії, таблиця «Соціальні стани в повісті «Гобсек»; опорно-логічні схеми, портрет О. де Бальзака, презентація.
                                                               Моральність народів залежить від поваги до жінки.
                                                                                                                                                      В.Гумбольт
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу до роботи.
2. Актуалізація опорних знань.
Вікторина-конкурс «Кращий знавець повісті»
1.Титул де Гранльє-матері… (віконтеса)
2.Ім’я дочки де Гранльє.. (Камілла)
3.Паризький адвокат, друг родини Гранльє…(Дервіль)
4.Ім’я юного графа де Ресто..( Ернест)
5.Вулиця, а якій проживає Фанні Мальво…(Монмартр)
6.Дівоче прізвище матері графа де Ресто…(Горіо)
7.Ім’я графині, яка жила на вулиці Гельдерській.. (Анастазі)
8.Назва фіктивного контракту, який Гобсек запропонував графові де Ресто… (Фідеїкоміс)
9.Девіз, написаний на гербі де Ресто..(Надійність)
10.Вони були зображені на тлі герба де Ресто…(хрести)
11.Причина всіх марень Гобсека…(Золото)
12.Повне ім’я Гобсека..(Жа Естер ван Гобсек)
13.Як Гобсек називав Дервіля? (Грацій (голландський юрист))
14.Скільки років прожив Гобсек? (89)
3. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація. (Слайд №1)
Чи існують, на думку Бальзака, сили, що протистоять руйнівному впливу матеріального ідеалу?
Сьогодні на уроці ми спробуємо дослідити багатогранність та психологічну неоднозначність жіночих образів повісті. Порівняємо образи Анастазі де Ресто і Фанні Мальво. На чиєму боці Гобсек і автор? Чому?
ІІ. Основна частина
1.Слово вчителя.
Ми вже знаємо, що в повісті Бальзака «Гобсек» відтворюються історичні події Франції, пов’язані з формуванням та розвитком буржуазних відносин першої половини ХІХ ст..
 Після Липневої революції 1830 р., а очах здивованих французів набував сили грандіозний процес перерозподілу багатств. Життям заволоділи нові господарі – банкіри, комерсанти, підприємці. Великі гроші зароблялися нечесними способами. То був час занепаду моралі, коли найвищою метою стала гонитва за грішми та насолодою. Система цінностей руйнувалася, економічні чинники та приватне життя посідали чільне місце. Незадоволення  змушувало Бальзака уважно, наполегливо та об’єктивно вивчати суспільне оточення, аби рокрити ті закономірності, що рухали театром, ім’я якому – життя.
Дайте загальну характеристику суспільству, що зображене в повісті (Зображена гонитва за грошима: Віконтеса де Гранльє наголошує на тому, що Ернесто де Ресто повинен бути дуже багатим, щоб породичатися з її дочкою (особисті якості не враховуються); Гобсек говорить про інстинкт самозбереження, який в європейських країнах називають особистим інтересом; «повсюди точиться боротьба між бідними і багатими, повсюди точиться боротьба між бідними і багатими, повсюди вона неминуча». «Найтривкіша з усіх насолод – марнославство», яке задовольнити можна лише золотом.)
2.Бесіда .
-          Визначте, до яких соціальних станів належать герої повісті «Гобсек».( Слайд №2.Додаток 1)
-          На думку Бальзака, психологія і спосіб життя людини залежить не від природи, а від соціального середовища. Цікаво, що за походженням Гобсек із середнього стану, але, наживши капітал, став яскравим представником нового соціального стану. І сам він є тим дзеркалом, яке виявляє всі негативні або позитивні риси всіх представників суспільних станів. «У мене погляд як у господа Бога,  я зазираю в душі»,- стверджує Гобсек.
-          Чи несуть слова Гобсека божественну суть? Чи має герой право стверджувати власну перевагу над людьми?
-          А, можливо, Гобсек зробив помилку, коли порівнював себе із Господом Богом? Згадайте, які випробування послав Мефістофель душі Фауста? (Випробував вином, молодістю, коханням, багатством)
-          Які «перевірки» жертвам любив влаштовувати «батечко» Гобсек? (Гроші оголюють і уособлюють основний людський інстинкт – принцип егоїзму. Стягнення боргів з Фанні Мальво та Анастазі де Ресто).
3.Словникова робота.
Вексель – письмове боргове зобов’язання встановленої форми (грошовий документ), що дає власникові беззаперечне право вимагати від боржника сплатити зазначену у векселі суму грошей у вказаний термін.
Застава –віддача майна для забезпечення позики.
Фідеїкоміс – у римському спадковому праві – доручення спадковця спадкоємцю здійснити будь-яку дію на користь третьої особи, зокрема передати їй спадщину.
-          Чому таку увагу герой приділяє «дослідженню» стягнення боргів з цих двох жінок?
4.Робота над епіграфом. (Слайд №3)
Зверніть увагу на епіграф уроку «Моральність народів залежить від поваги до жінки»,- вважав німецький учений, філософ Вільгельм Гумбольт. «У жіночому люстерку віддзеркалюється вся доля суспільства, а в жіночих будуарах вирішуються духовні проблеми історії…»,- стверджував Бальзак. У чому ж таємниця бальзаківських жінок?
5.Робота з картинами. (Слайд №4)
-          Чим відрізняються жінки, зображені на обох картинах? (Витончене вбрання аристократок і вбоге вбрання селянок, рід занять).

6.Вашим домашнім завданням було дібрати цитати для характеристики героїнь Фанні Мальво і Анастазі де Ресто. Використовуючи цитатний матеріал, ми спробуємо скласти порівняльну характеристику цих образів за такими аспектами:
1. Місце проживання.
2. Особливості облаштування помешкання, побуту та вбрання.
3. Зовнішність героїні.
4.Розпорядок дня.
5. Почуття, які викликали у лихваря.
6. Ставлення до грошей.
7. Чого досягнуто героїнями у фіналі. (Слайд №5)
Учні зачитують цитатні характеристики героїнь.
-          Де проживає Анастазі? Фанні?
-          Як зображуються деталі побуту і вбрання обох героїнь?
-          На що звертає увагу автор, описуючи зовнішність жінок? (Розкішна красуня – скромна краса; очі іскрилися – блакитні очі, чисті як кришталь).
-          Як почувається Гобсек, потрапивши в покої графині? (Лихвар відразу ж відчув якусь таємницю в цій жінці. «Мені закортіло розкрити таємницю цього векселя. Що за ним ховається: дурість, необачність чи співчуття?»).
-          Які відчуття охоплюють Гобсека в кімнаті Фанні? («Мені навіть дихати стало легше»).
-          Що означає розкрити таємницю Анастазі де Ресто? (Розкрити сутність бальзаківської епохи, сутність життя людини за нових економічних умов).
-          Як Бальзак змалював Анастазі вперше? (Через сприйняття лихваря, який завітав до неї за оплатою векселя. Від неї віяло життям і силою, вона вселяла кохання, а сама здавалася сильнішою за кохання.  В ній «нуртувала природна енергія»).
-          А як подав другий опис графині? ( «Та вже злидні підводили голову й загрожували цій дамі, або її коханому, показуючи свої гострі зуби»)
-          Яке враження на вас справили ці образи?
-          Яке ставлення до обох жінок Гобсека, Дервіля та автора? Що спільного вїх оцінках? (Фанні –ідеал, Анастазі – гріховна жінка)
-          Чому Анастазі не винесла з першої зустрічі з лихварем жодного уроку, коли він повернув їй 200 франків за діамант?
-          У чому полягає негативний вплив грошей на духовність людини? Поясніть це на прикладі Анастазі де Ресто.
-          Чи на всіх гроші можуть так негативно впливати?(Ні, не піддаються руйнівному впливу грошей Дервіль і Фанні Мальво).
-          Які кроки призвели до деградації Анастазі як особистості?(Байдужість до батька, зрада чоловікові, марнотратство, непорядність).
7.Ці характеристики можна відобразити в опорно-логічній схемі «Таємна ціна векселя» (Слайд №6)
На перший погляд, все просто: Анастазі де Ресто – гріховна жінка, а Фанні Мальво – ідеал. Але в Бальзака все набагато складніше. Фанні поступово відходить на другий план, а історія Анастазі продовжується, захопивши читача. Що ж в Анастазі незвичайного?
-          Чи здатна Анастазі на рішучі вчинки? (Так, здатна заради кохання на злочин. Її можна засуджувати і нею можна захоплюватися).
-          Які її дії, коли граф помер?
-          Як склалося її життя після смерті чоловіка?
-          Як ставиться світ до Анастазі де Ресто на початку і в кінці розповіді Дервіля?
-          Як оцінює свою героїню Бальзак? (Автор змальовує героїню по-різному. Це складний жіночий образ)
Учитель. Героїня Бальзака на якийсь час у своєму житті забула, що «без вічних життєвих цінностей - відданості, почуття обов’язку, милосердя – щастя людини стає ілюзією». Образ Анастазі де Ресто викликає в нас суперечливі почуття, тому що автор змальовує її в різних іпостасях.
8.Інтерактивна вправа «Оберіть позицію».
Як ви оцінюєте вчинки Анастазі де Ресто: це егоїстична, пропаща жінка, яка заслуговує тільки на осуд, чи це жінка, яка стала жертвою пристрастей, і її можна виправдати? Які почуття викликає образ графині: співчуття чи осуду?
-          Як ставиться молодий  де Ресто до своєї матері?
-          Як сприймали таке ставлення в аристократичному оточенні?
-          Добре ставлення до матері, яка має негарну репутацію в суспільстві, здається героям повісті дивним. А як ви ставитеся до цього?
9.  На прикладі образу Анастазі де Ресто Бальзак відображав жіночу драму тогочасного суспільства, де є місце лише грошам, золоту, а не почуттям.
Чи можна карати графиню, адже вона щиро закохалася у Максима де Трая? Та за коханням не побачила як зрадила дітей.
Але в повісті є образи, які протистоять руйнівному впливові матеріального ідеалу? Схарактеризуйте цей моральний ідеал на прикладі образу Фанні Мальво.
10. Важливу роль у розумінні образів повісті відіграє Дервіль. Для чого він знадобився авторові? (Дервіль розповідає про Гобсека віконтесі де Гранльє, щоб змінити погляд на становище граф Ернеста де Ресто у вищих колах Парижа. Дервіль об’єктивно відтворює події, висловлює власне ставлення до героїв і ситуацій. Він спостережливий, проникливий. Це посередник, людина простої та ясної душі).
Згадайте, що Бальзак у своїх творах дає начебто подвійне зображення людини: під кутом зору суспільства і самої людини. У цій повісті письменник ускладнює сприйняття образу читачем. Ми сприймаємо Гобсека з трьох сторін: Гобсек –очима його жертв, Гобсек – очима Дервіля, Гобсек – у власному сприйнятті.
-          Що ж нам відомо про самого оповідача?
-          Як ви гадаєте, чи стане Дервіль успішним стряпчим?
-          Прокоментуйте слова: «Дервіль був позбавлений лукавства, необхідного стряпчому?»
-          Як вчинив Дервіль зі спадком графа де Ресто?
-          Як би на його місці зробив це Гобсек?
-          Чи міг би замінити в лихварстві Гобсека Дервіль?
ІІІ. Підсумкова частина уроку
1.      Слово вчителя. Отже, Дервіль із дружиною Фанні втілюють ідеал письменника, ідеал моральний, який все ж суперечить життєвим реаліям часу Бальзака. Про Дервіля кажуть: «…ніколи він нічого не досягне, зате буде найщасливішим і найпоряднішим із людей».
 Повернімось до проблематики твору ( у чому сенс буття, щастя, чи втілюються ці поняття у грошах, багатстві), стосовно цього питання Дервіль і Гобсек – антагоністи. Лихвар помирає самотнім,збожеволівши серед численних скарбів. Дервіль знаходить гармонію у щасливому шлюбі та можливості заробляти гроші завдяки розумові, знанням, моральним чеснотам – рисам, які притаманні кращим персонажам Бальзака.
 Ні любов, ні благополуччя, ні щастя, ні врешті решт здоровя та життя за гроші не купиш. Філософія Гобсека виявилася помилковою.
2.      Підсумкова бесіда.
-          Наскільки повість є актуальною сьогодні?
-          Чи панує в наш час жага багатства?
3.      Оцінювання.
4.      Домашнє завдання.
1.Уміти характеризувати образи Фанні Мальво , Анастазі де Ресто, Дервіля.
2.Написати твір про майбутнє дітей Анастазі де Ресто.

3.Підготуватися до уроку позакласного читання (П.Меріме «Кармен»).

Комментариев нет:

Отправить комментарий